Uithangbord

Om te beginnen fungeert een website als uithangbord. Het doel hiervan is de bezoeker informeren over de producten en diensten (of allebei) van je bedrijf of organisatie. Het is wel zaak om dit op een doelmatige manier te doen: wees kernachtig en duidelijk, toon je bedrijfsgegevens op een goed vindbare plek en zorg ervoor dat je website zoekmachinevriendelijk (search engine optimization of SEO) is. Geef op je homepage aan wat jij voor je klanten kunt betekenen. Appelleer aan hun behoeften en doe dit bondig, want een grote hoeveelheid tekst op je homepage demotiveert.

Webshop

Wanneer je producten geschikt zijn voor online verkoop, is het raadzaam om je website in te richten als webshop. Zorg voor specifieke productomschrijvingen. Zo vergroot je de kans dat je doelgroep enthousiast wordt en tot aankoop overgaat. Voor software om je webwinkel in te richten, kun je bij verschillende aanbieders terecht. Het is dus de vraag of het de tijd en moeite loont om deze zelf te ontwikkelen. Dit geldt ook voor het organiseren van de betalings- en logistieke infrastructuur eromheen.

Bedrijfspagina

Zodra je website of webshop online is, overweeg dan eens een link hiervan én een bedrijfspagina te plaatsen op je sociale media profielen. Als je over een aardig netwerk beschikt op Facebook of LinkedIn, is het bereik hiermee relatief groot. En bekendheid voor je bedrijf, producten en diensten, is immers waarnaar je op zoek bent. Zeker als deze publiciteit gratis is! Een bedrijfspagina aanmaken op de sociale media is gemakkelijk en snel gedaan, ook door de wat minder technisch geschoolden. Bovendien bieden deze sociale media ruimschoots ondersteuning indien er toch vragen ontstaan.